Evas Historia

Kanske ni är några därute som undrar varför Eva inte ställs längre.. Det ska jag nu berätta..

I april så såg jag det första gången och bokade tid till veterinären som konstaterade det jag redan visste, Eva har Patella Luxation. Precis som sin bror Oddie. Jag grät i flera veckor varje gång jag tänkte på det. Att det är sååå tråkigt att man i sin andra kull får sådana tråkiga besked och Eva som ser så lovande ut. Men en operation blev bokad till 23:e april och jag började tänka positivt och tänka att det faktiskt kunde vara värre, jag har i alla fall kvar min hund. Det är inte alla som har sån tur!

Började se framemot att kunna ställa henne i höst men kanske tom i slutet av sommaren. Tiden gick och pälsen började komma tillbaka. Men då kom nästa bakslag… Operationen vart inte lyckad!!

Måste göras om… Så nu sitter jag här med nyopererad hund ÅTERIGEN. Bur blir flitigt använd under 2 månader till…. *suck* Men nu siktar jag på stora sthlm i december. Måste ju se framåt. Att varken hon eller Penny ska gå i avel mer har nu vetat ett bra tag så det har sjunkit in även om det såklart är tråkigt att det tog slut så snabbt.

Hoppas på en ny liten svart stjärna snart… vi får se hur det blir!

Magsåret Eva hade förra veckan fick hon av metacamet. Så när vi slutade ge det och hon fick annat smärtstillande och även medicin mot magsåret så blev hon snabbt bra igen J

Var inne igår för att knät hade svullnat upp, det var som tur va bara sårvätska men knät tömdes med hjälp av några sprutor.. Nu har hon tyvärr massa vätska igen i knät.. har en tid för stygntagning på måndag, får se om jag det kan vänta till dess. Eller om jag åker in imorrn och tömmer stackars knät igen…

Nu hoppas jag att det här blir sista operationen. För en omgång till med hund i bur så pass länge orkar jag inte.. Önskar ingen det här! Och nu känner jag så mycket mer att någonting måste göras. Det räcker inte med att några få patellaundersöker sina hundar, även om jag i fortsättningen kommer att göra det, för att få en hund med så grov patella som Eva har är verkligen ingenting man önskar sig… Och jag har bestämt mig för att berätta öppet om det här. Varför ska jag mörka? Det är inte mitt fel och ingen annans heller, jag har tagit mitt ansvar att dra samtliga hundar jag har avelsrätt över ur avel.. Och har gjort allt i min makt för att mina valpar just inte skulle få patella luxation genom att kolla både mamma och pappan innan. Så självklart är just det de drabbas av..

Men som sagt, livet går inte under även om det är ett slag i käften när det händer. Så jag hoppas att vi alla därute kan vara öppna och hjälpa varandra för att slippa sjuka hundar i fortsättningen!

Och för er som undrar så har jag en dispens från SKK på Eva så jag kan ställa henne även i fortsättningen! Får även köra viltspår och lydnad om nu det någonsin kommer hända ;);)

kram

dagens bild blir självklart på Eva när hon var cirka 9 månader. Nu har hon ju hunnit bli hela 11 snart 12 månader :)


Kommentarer
Postat av: Mickis

Jag lider med dig Linn. Hoppas verkligen lilla Eva blir bra i sitt knä och kan leva som en vanligt, underbar sällskapshund. Hoppas du snart hittar en till liten stjärna att ställa.

Lycka till!

Varma kram Mickis

2009-09-04 @ 07:51:40
URL: http://www.lorddannys.com
Postat av: Zandra

Stackars dig Linn, och stackars lilla Eva.

Hoppas hon blir bra snart och inte gehöver ha ont i sitt knä.

Vilken otur du har med dina hundar.

Lyckan vänder nog snart ska du se

2009-09-04 @ 08:11:27
URL: http://www.prastbacken.com
Postat av: Katarina

Vi är så ledsna för din och Evas skull! Det är så typiskt när sådant drabbar hund och uppfödare. Särskilt när du som uppfödare verkligen har gjort allt som finns i din makt för att genomföra en så god avel som möjligt! Förhoppningsvis blir nu den andra operationen lyckad och ni kan fortsätta ha ett mycket aktivt liv tillsammans. Gollum LÄNGTAR efter Eva! ;-) Varma kramar!

2009-09-04 @ 09:12:09
URL: http://www.nogg.se/gollum
Postat av: Sonja

Åh så trist! Kram till dig och lilla Eva

2009-09-04 @ 13:54:57
Postat av: Natalie

Känner med dig, du vet hur jag har haft det....men det som inte dödar en stärker en!!! & något gott kommer komma ur detta! Kram på dig o alla hundar =)

2009-09-04 @ 17:44:15
Postat av: Nacho & Co

Väldigt tråkigt att läsa! Hoppas det vänder för dig o dina hundar. Pussa SÖT-Eva från oss.

2009-09-04 @ 23:22:26
URL: http://nacho.cybersite.se
Postat av: Susanne

Oj, vilken historia! Starkt av dig att gå ut med det här öppet, cred till dig!



Hoppas lilla Eva blir bra snart.



Kramar från mig & Emma

2009-09-05 @ 11:27:34
URL: http://www.nogg.se/susannes
Postat av: Cilla

Du är så jävla bra Linn!! Jag blir sjukt stolt över att få vara din vän!!

Tänk om alla som håller på med hundavel gjorde som du! Du jobbar verkligen för att det ska gå att få en frisk och sund mops även när det är tid för oss 80-talister att gå i pension!!!

Jag hoppas inerligt att MÅNGA uppfödare av alla möjliga raser tar sig en titt på ditt inlägg och får sig en tankeställare och att dom oxå ser framåt i tiden och jobbar för framtiden och inte för bara nuet!!

Miljoners karamar bara till dig från Cilla

2009-09-05 @ 21:37:46
URL: http://mayakatitzirakel.webs.com
Postat av: emelie

Linn du är en fruktansvärt bra människa! Och det är så himla starkt av dig att berätta om detta i bloggen!!! Eva och Oddie ska blir bra det bara måste bli så!!!!!



Håller med dig jag önskar ingen att gå igenom detta!!!

2009-09-06 @ 13:16:50
URL: http://nogg.se/oddie
Postat av: Anna & Jojje

Många kramar till er ! Hoppas lilla Eva blir frisk fort och du är bäst Linn !

2009-09-07 @ 12:26:40
Postat av: Gabriella O dogsen

Men vännen, så hemskt ledsamt för er alla inblandade och mest ynd är det ju om Eva och Oddie förstås. jA HERRE GUD, DU HAR GJORT DET KUNNAT FÖR ATT FÖRHINDRA DETTA...men ändå händer det, så skittråkigt. Känner verkligen med dig ska du veta..men du...DU KOMMER IGEN helt klart!!

2009-09-12 @ 21:39:19
URL: http://www.gabbinos.se.gabbinos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0