Demodex, Kista & Valpar

Nu har det hänt mycket i kojan.. Både bra & roliga till mindre roliga saker.. Börjar med det tråkiga vilket är att Agneta har fått generell demodex, detta innebär att hon definitivt inte kommer ingå i några som helst avelsplaner men just nu koncentrerar vi oss på att hon ska bli frisk igen. Hon mår toppen och märker inte av de fläckar hon har, inget kli eller liknande - skönt! Hon ska äta medicin i minst 2 månader och få medicinska bad varannan dag i 3 veckor, det är inte så poppis :/

Det roliga är först och främt Kistautställningen!!
Detta är mitt och Carros fjärde år att anordna denna populära mopsutställning i samband med husdjursmässan i Kista. Det började lite smått hysteriskt med en allt för trång plats och lite strul med nummerlapparna, men när folk fått sina lappar och sen började ordna platser så funkade allt ändå. Finns det hjärterum så finns det hjärterum vilket det var bevis på denna dag!

I år hade vi nöjet att ha två erfarna och mycket kunniga mopsuppfödare som domare. Gunilla Hirwing och Anita Tuneström. Allt flöt på bra och tillslut blev den urläckra gula unghanen Aquatikus Averidge Joe SUPREME-BIS! Mycket välförtjänt!

Eftersom jag själv inte får visa mina hundar så hade jag gett snöret till Katrin Cederborg som ställde upp. TACK! Hon visade Penny till en Bästa tik-2 svart och Simon fick HP och blev 2a i ch-klassen men sen oplacerad. Bilder från utställningen kommer finnas på http://www.mopsorden.se

Ytterligare en suuuperrolig grej är att jag träffade Thelma i lördags och är det inte valpar i den magen så offrar jag nog min högra hand.. Carro ska till veterinären idag och få det bekräftat så att jag vet och även de som väntar på valp! Vet att ni också är superspända :)
Wihooo är så glad över det!!

Här kommer en bild på snuttan i lördags. Då har det gått 34 dagar från första parning och det är 29 dagar kvar för magen att växa!



Klart slut! :)

Kommentarer
Postat av: Anna

Gud vad synd med Agneta. Verkligen, verkligen, verkligen jättetråkigt. Planer, drömmar och mål som går i krasch. MEN.., kanske hamnade hon hos dig av en anledning, nämligen att du är ärlig och uppriktigt och aldrig kommer att använda henne i avel eftersom hon har demodex. Inte alla är så uppriktiga och klarsynta i sitt avelsarbete att de utesluter en sjuk hund. Många tänker att "bara ingen vet" och "alla andra fuskar ju så varför skulle inte jag". Heder och cred åt dig som tar den långa och svåra vägen, genvägar ÄR senvägar och älskar man sin ras så som jag vet att du älskar din så finns det inget annat alternativ än att se även eländet i vitögat. Genom att vara öppen ger du också andra möjligheten att göra upp avelsplaner och val på sann fakta mer än gissningar. För (SUPRICE!) bara för att man mörkar en sjukdom blir inte hunden mirakulöst nog frisk! ;)

2012-01-17 @ 21:25:05
URL: http://faouziahs.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad tråkigt med Agneta :( du har då inte lite otur fast det viktigaste är att hon kommer att bli frisk även om det tar lite tid med bad och pyssel. Stort Grattis till att Thelma ska ha små valpar ! Något roligt att se fram imot ! Stor kram !

2012-01-18 @ 23:10:14
Postat av: Mona Larsson

Så tråkigt för dej och jag kan bara hålla med personen i fråga som skrev det första inlägget-tummen upp för att du är ärlig.Samt vill jag även ge dej tummen upp för att du testar dina hundar för Patella.....många andra borde följa ditt exempel!!!!!

Tummen upp för dej!!!!

MVH Mona Larsson

2012-02-04 @ 13:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0